Skolmiljö

Svartbäcksskolan har med sitt läge intill Tyresta nationalpark nära till naturens resurser. Skolans närhet till kommunikationer gör det även möjligt för skolans elever att upptäcka närsamhället på olika sätt.

Foto: Olof Holdar

Skolan byggdes 1979, vackert belägen mitt i naturen precis invid Tyresta Naturreservat. Vi har en fantastisk skolgård, lummig och kuperad med gott om utrymme för aktiviteter som fotboll, klättring och fri lek.

Vi har egen idrottshall och fullt utrustade salar för både träslöjd och textilslöjd, samt bild.
Skolan är byggd för samarbeten med många gemensamma utrymmen och viktiga funktioner som skolsköterska. kurator samt specialpedagogiskt team har sina arbetsrum centralt i verksamheten.

På skolan har vi även ett eget bemannat skolbibliotek som kan användas  hela dagen. Här är det möjligt med läsning av olika slag, till exempel högläsning, samtal om böcker, temaläsning samt ämnesintegrering. Eleverna lär sig bibliotekskunskap, faktasökning och forskning.

Intill biblioteket ligger vår musiksal samt vår dramasal/lekhall. Vi tror att kunskaper förankras bättre om eleverna får använda alla sina sinnen i de olika ämnena. Människan har många språk och här kan de utvecklas.

Film från skolstart 2022/2023

Senast uppdaterad: 10 maj 2023