Svartbäcksskolans policy för födelsedagsfiranden

Rektor har ett övergripande ansvar för att arbetet på skolan samordnas mot uppsatta mål, inklusive det hälsofrämjande perspektiv.

Livsmedelsverkets undersökningar av barns matvanor visar att de flesta barn äter både frukost, lunch och middag, viket är bra. Barnen får också i sig tillräckligt av de flesta vitaminer och mineraler. Men det finns brister också. Barn får i sig för mycket mättat fett, socker och salt. Sådana matvanor ökar risken för övervikt och fetma, men också för diabetes och hjärt– och kärlsjukdom senare i livet.

Barnen äter för mycket godis, glass och saft, snacks och bakverk, och för lite grönsaker, frukt och fisk. För att hjälpa barnen att äta mindre godis, glass, bakverk, snacks och söta drycker ska inte skolan och fritidshem erbjuda sådana livsmedel, utan låter föräldrarna ta ansvar för det.

Födelsedagsfiranden, traditioner och andra högtidsdagar måste därför uppmärksammas utan godis, glass, bakverk, snacks och söta drycker. Firandet kan ske genom olika aktiviteter.

Nötter, inklusive mandel, jordnötter och sesamfrö får inte förekomma i skolans lokaler.

Senast uppdaterad: 28 augusti 2018