Plan för utökad rörelse 2.0

Svartbäcksskolan ligger i ett vackert naturområde med en stor skolgård som inbjuder till lek och rörelse. Skolan har ett fantastiskt rörelseutbud att erbjuda eleverna under dagtid. Det finns utomhusgym, två tennisplaner och en paddelplan. Skolan har flera konstgräsplaner, basketplaner och pingisbord. Skolgården är stor och har motoriska utmaningar i form av klätterställningar, aktivitetsbana, linbana och målade spelplaner.

Foto: Olof Holdar

Genom rörelse och lek i skolan skapas inte bara gemenskap och förtroendefulla relationer, utan även möjligheten att lägga en god grund för ett hälsosammare liv. Svartbäcksskolans mål är därför att skapa positiva förutsättningar för ökad rörelse genom att erbjuda våra elever en aktiv skoldag.

Skolan ligger i ett vackert naturområde med tillgång till utomhusgym, två tennisplaner och en paddelplan. Det finns även flera konstgräsplaner, basketplaner och pingisbord. Skolan erbjuder en stor fantastisk skolgård som inbjuder till lek och rörelse. Utrymmet är stort och bjuder på ett flertal motoriska utmaningar i form av klätterställningar, aktivitetsbana, linbana och målade spelplaner. Skolan har även köpt in Gaga-rinkar för att stimulera eleverna och utöka aktiviteterna ytterligare på raster och fritidstid.

Varje dag finns möjligheten att på förmiddagsrasten delta i styrda rastaktiviteter som hålls av våra engagerade rastvärdar.

I den närliggande skogen har skolan ett uppmärkt terrängspår ”Det vita spåret”, en promenadsträcka på 900 meter som används flitigt av både elever och personal.

I klassrummen görs aktiva avbrott i undervisningen då eleverna har röris, brainbreaks eller annan pulshöjande aktivitet.

Övriga aktiviteter som ryms inom skolämnet idrott är åk 4:s aktivitet “Det Gröna friluftslivet”, då eleverna vandrar och bygger vindskydd, i åk 5 har vi det “Det blå friluftslivet”, där eleverna får träna samarbete genom att prova på att paddla kanot. I åk 6 får eleverna uppleva “Det vita friluftslivet” med möjlighet till utmaningar såsom att prova på islivräddning.

Som ett led i vår hälsosamma inriktning så har vi förutom vårt fokus på rörelse även en hälsosam syn på elevernas kost, där vår skolrestaurang dagligen serverar väl sammansatt näringsriktig mat utan socker.

Senast uppdaterad: 12 januari 2022